„A kormány döntött a milliárdosok vagyonadójának részleteiről, a kata adózás kibővítéséről, és a profi labdarúgók és egyéb sportolók adókönnyítésének eltörléséről” – mondta Magyar Péter miniszterelnök keddi Facebook-videójában.

2027. január elsejétől vezetik be a vagyonadót, amit azoknak kell majd megfizetniük, akiknek 1 milliárd forintnál nagyobb a vagyonuk. „Mértéke az 1 milliárd forint fölötti vagyon 1 százaléka lesz. A szupergazdagok körében az adó magasabb, a 100 milliárd forint fölötti vagyon után 1,5 százalékos adót kell majd fizetni” – fogalmazott a kormányfő.

Magyar arról is beszélt, hogy

az adó a teljes vagyonra vonatkozik majd, az ingatlanoktól a befektetéseken át a társasági részesedésekig.

„A külföldön tárolt és a vagyonkezelőkhöz rendelt vagyonra szintén vonatkozni fog, így nem érdemes a vagyonok erejtésével próbálkozni” – mondta a miniszterelnök, hozzátéve, hogy a hitelek levonhatóak lesznek az adóalapból.

Az összeg megállapításához részletes, elsősorban a valós forgalmi értékre alapozó szabályokat alkotnak, mind az ingatlanok, mind a társasági részesedések esetén. Az ingatlan és a gépjármű után fizetett adók levonhatóak lesznek a vagyonadóból.

A vagyonadót évente egyszer önbevallás alapján kell majd fizetni,

első alkalommal az idei év végi állapot alapján 2027. augusztus 31-ig. Bevallást csak azoknak kell készíteniük, akiknek az egy főre jutó vagyona eléri az 1 milliárd forintot. Ehhez a NAV az adóalap kiszámítását segítő kalkulátort fog biztosítani. 

Magyar Péter hozzáfűzte: „Akinek 1 milliárd forintnál kisebb a vagyona, vagyunk így egy páran, annak nincs semmilyen tennivalója. Minden ezzel ellentétes híresztelés álhír.

Sok tehetős, hirtelen milliárdossá vált honfitársunk próbált lobbizni a vagyonadó ellen.

Volt, aki még szakmainak álcázott, fizetett cikkeket is megjelentetett a sajtóban. Hiába. Javaslom, hogy a pénz felesleges elköltése helyett inkább becsületesen fizessék be az adót” – üzente a miniszterelnök.